Silakan SHARE. Doa Rahsia Kasih Sayang Suami Isteri.

Jom Amalkan!! Doa Rahsia Untuk Berkasih Sayang (Amalan Suami Isteri)
Mari kita semua amalkan doa yang begitu banyak fadhilatnya di dalam hubungan suami isteri. Doa ini sesuai untuk mengeratkan lagi kasih sayang antara suami dan isteri.

Doa yang telah diajarkan oleh Allah swt di dalam firmannya:

رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
“Wahai Rabb kami, berikanlah kami kebaikan di dunia, kebaikan di akhirat dan jagalah kami dari azab neraka.” (QS. Al-Baqarah [2]: 201)


Lafal kebaikan di dunia dalam ayat di atas adalah jawami’ al-kalim. Lafaz kebaikan di dunia sudah mencakup calon istri yang shalihat, calon suami yang shalih, dan makna-makna lainnya.

Saat menjelaskan makna ayat tersebut, imam Ibnu Katsir Ad-Dimasyqi berkata: 


Doa ini telah mengumpulkan semua kebaikan di dunia dan menjauhkan dari semua keburukan di dunia. Ini kerana kebaikan di dunia itu merangkumi segala hal yang diinginkan di dunia, berupa kesihatan, rumah yang luas, isteri yang baik (atau suami yang baik, pent), rezeki yang luas, ilmu yang bermanfaat, amal yang shalih, kendaraan yang nyaman, pujian yang baik dan lain-lainnya yang telah disebutkan dalam ungkapan para ulama tafsir. Tidak ada kontradiksi antara pendapat-pendapat mereka tersebut, karena semuanya termasuk dalam cakupan makna kebaikan di dunia.” (Tafsir Ibnu Katsir, 1/558)

Cuba amalkan ayat ini sentiasa dan perbanyakkan doa semiga hubungan kita sebagai suami isteri akan bertambah kasih sayang. InshaAllah...

No comments