Lawak!! Bila Chef Wan Bersuara Mengajar Apa Erti Sebenar 'BEING HUMBLE'.

Bila Chef Wan Mengajar Aliff Syukri Tentang 'BEING HUMBLE' Yang Sebenar!



Semakin lama semakin banyak perkongsian yang baik boleh korang dapati dari laman IG Chef Wan. Banyak perkongsiannnya sekarang menjurus ke arah cara hidup yang lebih baik sebagai manusia.

Bercerita tentang hidup mewah, ada perkara menarik yang Chef Wan kongsikan. Berdasarkan apa yang telah dilaluinya.
Dan paling menarik bila Chef Wan mengajar Aliff Syukri tentang 'being humble' yang sebenar !

Begitu la the challenges and struggled i had to deal with dgn pelbagai sikap kedekut ada kala yg tamak, sombong, phd serta bersifat Riak sentiasa menujuk2 barang2 yg mereka beli kononnya mereka hidup lebih mewah dan senang sementara hidup kami anak beranak yg ramai ini penuh dgn kemiskinan dan kesengsaraan.

Itu sebab bila ada manusia apabila mula belajar hidup senang sedikit dan menunjuk nunjuk kepada orang ramai akan kekayaan serta kemewahan hidup mereka dan lebih dasyat lagi suka perli2 kan orang lain kononnya perbuatan mereka itu bukan la riak tetapi kesenangan mereka hasil dari usaha mereka i find this behaviour a complete turn off, tacky and in a way juga kita kurang hormat kepada orang2 lain yg susah dan juga ramai lagi yg bekerja keras malahan ada yg lebih keras dari mereka2 ini mau pun saya sendir. 

Saya rasa perbuatan itu sangat memalu ada kala menjijik kan.

Jika kita manusia yg cerdik pandai dlm segala galanya kita tidak akan melakukan perkara2 sebegitu.

Saya harap2 anak2 muda di masa akan datang jangan la buat perkara begitu yg juga di larang agama malahan they should be more modest, respectful of people around us.




Pagi ini emak kata
" La kueh Koci 4 hari sudah birthday emak dlm fridge tu yr sister in law bawa kau nak makan balik Wan?".

Saya jawab " Ala emak microwave balik lembut la dia.

Ada lebih 8 biji tiap2 ptg atau bagi saya makan dua habis kan dari buang ke dalam tong sampah.

Emak lupa ke zaman kita susah dahulu sampai habis nasi lemak bungkus tu ada lebih sambal diatas daun pisang pun Wan jilat emak tak ingat ke kerana perut tak rasa kenyang nak ke sekolah?".

Emak tak nak makan la.

Emak makan roti sudah.

Suka hati la emak i told her janji emak kenyang.

Sometime even ada kuah gulai lemak Chili padi Ayam itu pun saya masak kuah lebih bila ayam dan habis di makan esoknya saya masuk kan telor rebus boleh juga makan tengah hari!🤣🤣

I am not a stingy or frugal person by nature but just being practical and not wasteful.
Being humble is not about makan tepi jalan anak beranak i told DS Aliff at Wanita event hari tu atau pakai kain Pelikat bersandang kan beg LV ke kebun sayur!
Itu kerja bodoh namanya!

Tersenyum dia saya kasi kan sebiji!

Tersipu2 DS Aliff di tegur dik saya hari itu.He said insyallah saya terima teguran CW dgn baik dan apa CW kata ada la betul kerana saya ni terperanjat jadi kaya itu yg jadi perangai mcm itu.

Insyallah saya akan cuba berubah...

A few weeks later berubah nya tak ada dia perli2 pulak org yg tegur beliau supaya jgn riak dgn berkata...

" Ahhh tengok Jam tangan aku ni harga berapa ratus ribu ni...riak2 ke riak2 ke?
Aliff....Aliff kasihan some people just dont learn from their past mistake..they say one thing and mean another thing.

Suka hati kau la Aliff.

I have done my part as org tua untuk mengingat kan beliau.The rest is up to him pun.

Its his life and his image pun.

Lets just move on for a better princip in life.
So if u look at what is being quote up there u will also realised manusia yg positive fikiran mereka apabila nak masak atau pun nak terbuang makanan2 pun at time instead of finding excuses to throw them away we will try to safe them dan menjimat kan masa ke dapur spending hours memasak instead just enjoy a modest breakfast but then take that quality time as in my e.g pagi ini untuk menanam some sayuran didalam some of the tubs that i have purchased semlm pagi from ACE.

This will also provide me in months to some some healthy vegetables too.

Jadi tak la buang masa kita begitu sahaja.
U see sometime its good to grow up and have all this wonderful life experiences yg susah while taking the challenges and facing all the obstacles.

One thing i have learned in this life
U makan kueh koci 4 hari sudah or kuah lauk pauk left over semlm pun kenyang juga as to makan in a fine dining restaurant.
Nikmat makan dgn jika kita tidak tanam sifat cerewit kita sama aja.

Esok pun dah jadi tahi pun masuk ke lubang jamban!

Kau ada berpuluh jam tangan berlian berjuta juta pun aku ada satu harga rm250 pun tell me the exact time.

6 biji kereta 2 driver...saya naik Uber these days also sent me to my destination too.

At the end of all this lesson yg Allah nak tunjuk kan kepada saya selama ini akan perangai2 manusia2 yg mcm jenis ini and how i can still enjoy a modest life is

" What doesnt kill u will always make u indeed a much stronger person!"🤣😜😜

No comments